CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 22, 2011

DADAH & JENISNYA..

Entry kali ni, adalah bertujuan utk membawa anda semua lebbih mengenali DADAH. enrty yang lepas, penulis telah kongsi serba sedikit mengenai dadah kan? maybe entry kali ini, akan membawa anda semua utk tahu more deeper about drug..


Dadah bermaksud apa-apa jua bahamn kimia samada asli @ tiruan, apabila dimasukkan ke dalam badan samda disuntik, dihisap, dimakan, boleh mengubah fungsi tubuh badan seseorang @ organisma dari segi fizikal @  mental.


Berdasarkan definisi di atas, kita dapat lihat tindakan dadah tu paa diri kita.  Antara ciri2 lain pengambilan dadah ialah memberi kesan ke atas otak dan saraf tunjang , penggunaan yang salah adalah DILARANG (selain utk berubat) , didapati secara HARAM , akn BERGANTUNG pada dadah (fizikal) , mendatangkan kesan BURUK pada kesihatan... sepeerti yg kita maklumlah kan macammna dadah tu dan kesan terhadap pggunanya..


ok, dadah ni ada 5 bahagian :
1. opiat (narkotik)
2. stimulan (perangsang)
3. depresen
4. halucinogen
5. ganja (kanabis)


OPIAT
dadah yang bahaya dan kerap digunakan.  ia digunakan dalam perubatan utk tidurkan pesakit, kurangkan kesakitan, batuk, cirit birit yang teruk. Antara dadah yang termasuk dibawah opiat adalah morfin, kodein, ganja,heroin.
opiat sintetk pula bhn2 seperti methadone, pethidine, dipipanone, dextropropoxyphene.



STIMULLAN
diguanakan utk merangsang aktiviti sistem saraf. terdapat 2 jenis iaitu amfetamina ,dan  kokain.
 menurut Hussain dan mustafa (1999), amfetamina digunakan sebagai ubat utk menghilangkan hidung tersumbat tetapi kini digunakan oleh pekerja dan pemandu utk memastikan mereka x tertidur ketika bekerja. ia juga digunakan oleh ahli sukan utk mencapai prestasi yang lebih tinggi serta digunakan utk kurangkan berat badan. kesannya sama seperti kokain. amfetamina boleh menyebabkan sesornag itu mengalami psychosis (halusinasi, delusi) dan juga ganas.


DEPRESEN
as we know, depressent(tekanan), jadi ia diguanakn utk menghilangkan risau dan memberikan ketenangan. dadah ini menindas sistem pusat (otak), lalu menyebabkan mereka jadi pasif dan x risau. contoh dadahnya ialah barbiturat dan benziodiazepine. 


HALUSINOGEN
tergolong dalam dadah asli dan sintetik yg mengubah pencerapan deria ( sensory perception). ia mengubah pandangan seseorang menyebabkan ilusi sehinggakan susah utk mmbezakan antara yang benar @ tidak. antara jenisnya adalah  LSD, DMT ,PCP  meskalin dan psilosibin termasuk  ubat-ubatan yang terjadual bawah kementerian kesihatan.kesannya sukar dibuktikan. 


KANABIS
dadah yg termasuk dalam jenis ini,marijuana , ganja ,hahish ,. Dzulkifli (2002), pada satu ketika dadah ini pernah digunakan sbg ubat yg berkesan utk merawat sawan dan sbg ubat penahan sakit, . pada msa yang sama boleh menyebabkan ketagihan


kanabis terbahagi kepada 3:
1.kanabis herba
2. hashish
3.minyak hashish




p/s= penulis hanya megupas serba sedikit dan bukannya keseluruhan. mugkin sebagai pengenalan awal sahaja. =)

























0 comments: